Válka, sucho, draho. Rok 2022 byl pro Evropskou energetiku mimořádně náročný. Jaké všechny příčiny stály za vysokými cenami elektřiny a plynu?
V rámci spolupráce s portálem epravo.cz jsme připravili právní rozbor vládní pomoci velkým podnikům na zvýšené náklady cen energií (zastropování cen energií a dotační program). Dnem 1. ledna 2023 totiž nabylo účinnosti nařízení vlády č. 442/2022 Sb., kterým se mění nařízení vlády č. 298/2022 Sb., o stanovení cen elektřiny a plynu v mimořádné tržní situaci, ve znění nařízení vlády č. 343/2022 Sb. („Nařízení“). Novela Nařízení rozšiřuje kategorii zákazníků s maximální stanovenou cenou elektřiny a plynu o velké podniky.
„Plynařinu jsem vystudoval, protože jde o technologicky zaměřené řemeslo, jehož budoucnost je v obnovitelných plynech: vodíku a biometanu,“ říká mladý plynař Radim Dvořák, absolvent Střední školy stavebních řemesel Brno-Bosonohy. Žáci z této a dalších čtyř středních škol budou v březnu bojovat o titul Plynaře roku 2023.
Vyvíjející se energetické technologie, požadavky trhu a dynamické potřeby zákazníků jsou hnacím motorem k inovacím. Dochází tak ke změně způsobu výroby, úschovy, ale i spotřeby energií. Průmyslové podniky v rámci optimalizace hledají nákladově efektivní řešení, které by se zároveň stalo i udržitelným.
Společnost E.ON se snaží chránit před důsledky energetické krize nejen své zákazníky, ale pomoci chce i ohroženým skupinám obyvatel. Nový projekt Energie pomáhají kombinuje zvyšování energetických úspor s pomocí právě těmto spoluobčanům, kteří v současné situaci pomoc potřebují nejvíce. Čím více elektřiny nebo plynu lidé ušetří, tím více E.ON podpoří tři vybrané dobročinné organizace, které pomoc efektivně zajistí – Charitu Česká republika, SOS dětské vesničky a Nadaci Naše dítě. Podle předpokladů by se mohlo rozdělit až 50 milionů korun.
TZB-info doporučuje Ruská invaze na Ukrajinu nebyla jediným faktorem růstu cen elektřiny a plynu v Evropě. Které další události přispěly k extrémnímu růstu cen energií v roce 2022? A co může Evropa i ČR dělat nyní? Zeptali jsme se Jiřího Matouška, marketingového ředitele společnosti Centropol Energy.