Nejnavštěvovanější odborný web
pro stavebnictví a technická zařízení budov
estav.tvnový videoportál

600 milionů na nákup elektromobilů a aut na vodík nejen pro obce

Ministerstvo životního prostředí podpoří ekologickou dopravu rekordními 600 miliony korun z Národního plánu obnovy do konce roku 2023. Doposud s podporou MŽP jezdí 606 elektromobilů a 163 vozidel na CNG. Novou výzvou se jejich počet navýší minimálně o 1 485 vozidel a k tomu 200 dobíjecích stanic.

Díky příspěvku až 300 tisíc na jeden osobní elektromobil nebo až 500 tisíc korun na nákladní elektromobil do 3,5 t či na osobní vodíkové vozidlo mohou obce, úřady, školy, veřejnoprávní instituce nebo neziskové organizace snadněji obnovit svůj vozový park.

Je to revoluční dotace. Chceme zrychlovat v odklonu od závislosti na fosilních palivech, snížit jejich spotřebu i závislost na jejich dovozu, týká se to také proměny vozového parku. Podporujeme proto nákup elektromobilů v různých kategoriích a podporu osobních vodíkových vozidel. Při dnešních cenách benzínu a nafty je to i otázka nižších provozních nákladů. Díky naším dotacím budou brzy po českých silnicích jezdit stovky nových šetrných aut a ani tím naše úsilí neskončí, další dotace do čisté mobility pak plánujeme z Modernizačního fondu,“ říká ministryně životního prostředí Anna Hubáčková (za KDU-ČSL).

Dotace mají pomoci srovnat vyšší prodejní cenu aut na alternativní pohon oproti klasickým benzínovým či naftovým motorům. V dotační výzvě je připraveno 600 milionů korun z Národního plánu obnovy, které bude rozdělovat Národní program Životní prostředí.

Přečtěte si také Jak v ČR zlepšit nakládání s odpady? Přečíst článek

Auta na alternativní pohony ministerstvo podporuje dlouhodobě, aktuální výzva je ale výjimečná svoji vysokou alokací. „Od roku 2016 byly vyhlášeny čtyři dotační výzvy s celkovou alokací 400 milionů korun. Celkově jsme tak podpořili nákup přes šest stovek elektromobilů a více než 160 vozidel na CNG. Očekáváme, že díky nové výzvě podpoříme dalších zhruba patnáct set vozidel a dvě stě dobíjecích stanic,“ říká ředitel Státního fondu životního prostředí ČR Petr Valdman.

Předmětem podpory je nákup nových vozidel do nabytí vlastnictví žadatele, v případě příspěvkových organizací do nabytí správy nebo příslušnosti hospodaření, či pronájem vozidla formou finančního leasingu. Podpora se týká elektromobilů a aut s vodíkovým pohonem.

U elektrického pohonu mohou žadatelé získat až 300 tis. korun na jeden osobní elektromobil, u vodíkových vozidel a menších nákladních elektrovozidel do 3,5 t je to až 500 tis. korun. S dotací si mohou žadatelé pořídit i střední nákladní auta, motorky, minibusy s elektrickým motorem a nově také pracovní stroje. Podpora vodíkového pohonu se zatím týká jen osobních aut. Společně s elektromobilem může žadatel využít podporu i na pořízení tzv. chytrých dobíjecích stanic, dostat může 30 tis. korun na jednu stanici.

Žádosti je možné podávat od 6. června 2022 do 15. prosince 2023 nebo do vyčerpání alokace. O dotaci mohou požádat obce, kraje, státní organizace, školy, neziskovky a další subjekty. Žádosti přijímá Státní fond životního prostředí ČR v jednokolové nesoutěžní výzvě. Vozidla pak musí být pořízena nejpozději do poloviny roku 2025. Po roce 2023, případně po vyčerpání alokace, by měla dotační podpora pokračovat i v dalších letech, a to finanční podporou z Modernizačního fondu.

Podporované typy vozidel a výše dotace

Typ vozidla/dobíjecí stanice Maximální výše podpory na jedno vozidlo/dobíjecí stanici
Elektromobil Automobil s vodíkovým pohonem
M1 (osobní) 300 tis. Kč 500 tis. Kč
N1 (nákladní do 3,5 t včetně) 500 tis. Kč není podporováno
L7E (malá užitková) 200 tis. Kč není podporováno
L6E 100 tis. Kč není podporováno
L1E, L2E (motorky do 45 km/h) 30 tis. Kč není podporováno
L3E, L4E, L5E (motorky nad 45 km/h) 50 tis. Kč není podporováno
M2, M3 do 7,5 t včetně (minibus) 1 mil. Kč není podporováno
N2 do 12 t včetně (nákladní střední) 1 mil. Kč není podporováno
SS (pracovní stroj samojízdný) 700 tis. Kč není podporováno
Dobíjecí stanice 30 tis. Kč není podporováno

Podpora nákupu elektromobilů a vodíkových vozidel pro veřejný sektor by měla veřejným zadavatelům pomoci s požadavky, které vyplývají z připravovaného zákona o podpoře nízkoemisních vozidel, který je transpozicí evropské směrnice. Připravovaný zákon (v gesci MMR) bude veřejným zadavatelům ukládat povinnost nakupovat určité procento vozidel s alternativním pohonem. Zákon je k projednání v Poslanecké sněmovně a měl by být účinný ještě letos.

Detail výzvy – NPŽP

 
 
Reklama