Logport a ČEZ spustily dobíjecí hub pro elektroauta s ultrarychlými stojany ABB o výkonu až 350 kW
V areálu logistického centra na západě Prahy vybudoval ČEZ ve spolupráci s Logport celkem 14 stojanů pro nabíjení elektromobilů, z toho 6 vybavených technologií ultrarychlého nabíjení. Nabíjecí hub se nachází bezprostředně u sjezdu z Pražského okruhu na Jinočany.
Šestice vysoce výkonných stojanů umožňuje díky použití tzv. dělené technologie a vzájemnému propojení nabídnout na jednom dobíjecím bodu zdvojený výkon až 350 kW v případě, že vedlejší stojan není obsazen. Každá dvojice ultrafastů tak dokáže nabídnout buď výkon 2x175 kW nebo 1x 350 kW. Unikátní dobíjecí stojany ABB zkracující čas pro dobití e-aut jsou řidičům k dispozici na 21. km pražského dálničního okruhu u Jinočan. V novém areálu Logport Prague West je spustil ČEZ, který chce do konce příštího roku postavit nejméně 85 ultrafastů a nabízet v síti minimálně 20 ultrarychlých lokalit, kde řidiči dobijí většinu baterií e-aut do 10 minut. Stanice vznikají díky Operačnímu programu Doprava i z vlastních prostředků ČEZ.
Logport Prague West je průmyslový a komerční areál o rozloze 150 000 m2, který se nachází v Jinočanech, západně od Prahy, v blízkosti Pražského okruhu (D0, exit 21 Stodůlky). Staví na nejvyšších environmentálních standardech a klade důraz na využití alternativních zdrojů energie. Areál tvoří sedm hal LogSpace pro městskou logistiku, distribuci a lehkou výrobu a čtyři haly LogBox s prostory pro menší sklady a výrobní firmy, showroomy, velkoobchody a kanceláře. Součástí je také retail park, který vybuduje developerská skupina PORTIN. Po dokončení nabídne až 400 nových pracovních míst.
ČEZ plní hlavní cíl pro oblast elektromobility vytýčený v rámci vize Čistá Energie Zítřka - do roku 2025 provozovat 800 dobíjecích stojanů a znásobit jejich celkový výkon. Poptávku po zkrácení časů dobíjení pokrývá především výstavbou tzv. ultrafastů, tj. stanic pro ultrarychlé dobíjení i rozšiřováním počtu těchto stojanů v tzv. hubech ve vytížených lokalitách u hlavních tahů a ve městech. Výrazně se tak zkracuje doba čerpání energie i čekání na volný konektor.
Typickým příkladem místa kombinujícího větší počet stojanů s vysokým dobíjecím výkonem je nový areál Logport Prague West u dálnice D0. Z celkových 14 stojanů ABB je jich 6 vybaveno tzv. dělenou technologií umožňující díky propojení sdružit dobíjecí výkon dvou stanic s dobíjecím bodem o výkonu 175 kW do jedné stanice a nabídnout tak výkon 350 kW na dobíjecí bod.
„Neustálé zkvalitňování veřejné dobíjecí infrastruktury a zvyšování počtu a výkonu dobíjecích stojanů se neobejde bez spolupráce s širokou sítí infrastrukturních partnerů. Jsme rádi, že rozvoj elektromobility podporují firmy jako Logport Development, které nabízejí vhodná místa poblíž frekventovaných dálnic a současně vytvářejí kvalitní zázemí i pro řidiče cestující k nim za obchodem a zábavou. Chceme, aby u ČEZ řidiči i nadále dobíjeli v průměru nejrychleji. To zajistí jen výstavba dalších ultrarychlých stanic o výkonu nad 150 kW, jaké spouštíme právě v areálu Logport. Do konce příštího roku jich chceme nabízet až 110. Výkon celé sítě za rok navýšíme o více než 40 procent, až na 70 MW,“ uvedl Tomáš Dzurilla, ředitel elektromobility ČEZ.