Nejnavštěvovanější odborný web
pro stavebnictví a technická zařízení budov
estav.tvnový videoportál

Elektromobil na sídlišti v zimě: reálný test

Co znamená elektromobilita v roce 2023 pro lidi v paneláku? Abychom to zjistili, týden jsme v zimě dojížděli elektromobilem z bytu na sídlišti do kanceláře na druhém konci Prahy. A po skončení pracovního týdne jsme se sebrali a vyrazili na prodloužený víkend na hory. Nezmrzli jsme? Kolik času jsme strávili na nabíječkách? A kolik to celé stálo? Podívejte se na video.

Více zajímavých videí na estav.tvOn-line televize pro architekturu, stavbu a bydlení

Z doslechu víte, že život s elektromobilem na sídlišti není zrovna pohodlný. Tím spíš, když mrzne. A už vůbec byste s ním nechtěli uvíznout v únoru na dálnici. Vyzkoušeli jsme proto, jak takový zimní provoz elektromobilu na sídlišti reálně vypadá, jak je schůdný a kolik stojí. A vzali jsme to docela poctivě. Náš test měl tři části:

I. Zimní dojíždění elektromobilem přes ucpanou Prahu

Vzali jsme Škodu Enyaq 60 iV, tedy poměrně velký a těžký elektromobil s odpovídající spotřebou, ale v základní variantě, tedy s nejmenší baterií, která se do tohoto modelu dává.

Dojížděli jsme pět dní z pražského Jižního města na Petřiny a zpět. To znamená cestu z jihovýchodu Prahy na severozápad a zpět, tedy dvakrát denně napříč přes celou Prahu. Dva z pěti dní jsme dojížděli po dálnici, tedy Jižní spojku a tunely, a tři dny přes centrum, tedy Legerovu, Karlovo náměstí a Anděl. Zpět jsme přitom jezdili vždy po Jižní spojce.

Celý týden mrzlo a Praha byla každý den ráno ucpaná. Vedle jízdy jsme tak potřebovali i hodně energie na vyhřívání kabiny při několikahodinovém stání v kolonách.

Na sídlišti jsme neměli možnost domácího nabíjení ani garáže. Auto tedy stálo přes noc venku, bylo nutné ho každé ráno rozmrazit a využívali jsme výhradně veřejné nabíječky.

A aby toho nebylo málo, Praha je také kopcovitá, což zvyšuje spotřebu. A konečně zimní energetická krize nám přinesla historicky nejvyšší ceny elektřiny. Těžko bychom pro městský test elektromobilu našli náročnější podmínky.

Jaké nám elektrický pohon přinesl nepohodlí a jak moc jsme se museli omezovat? Kolik energie jsme spotřebovali, kolikrát jsme museli nabíjet a kolik nás to stálo? Podívejte se na video.

Přečtěte si také Elektromobily I. – výhody a ekologie Přečíst článek

II. Zimní cesta elektromobilem na hory

Obyvatel sídliště, tím spíš Jižního města, mívá obvykle jedno auto, protože víc nemá kam zaparkovat. To znamená, že s jediným autem, které používá na dojíždění, musí zvládnout i další program. My jsme si vybrali výlet na prodloužený víkend do Jizerských hor.

To zahrnuje zimní cestu po dálnici, s naloženým autem a do zasněžených kopců. A zastihla nás i noční můra všech, kdo se o elektromobil zatím blíže nezajímali – zimní zácpa na dálnici.

Jak si základní Enyaq s náhonem na zadní a malou baterií poradil se sněhem? Několik nocí jsme strávili mimo sídliště – pomohlo nám domácí nabíjení? Kolikrát jsme museli nabíjet, kolik jsme spotřebovali elektřiny a na kolik nás výlet vyšel? Dozvíte se ve videu.

Přečtěte si také Elektromobily II. – cena, dojezd, infrastruktura Přečíst článek

III. Soužití s elektromobilem ve městě a nabíjení na sídlišti

V diskuzi o elektromobilitě nelze přehlédnout námitku „Elektromobil má výfuk v komíně elektrárny, tak jakápak ekologie. Naopak moderní auta se spalovacím motorem prakticky čistí vzduch.“ Projeví se tedy elektromobily pozitivně v městském provozu? I na to jsme se podívali v naší videoreportáži.

Kdo má rodinný domek, může nabíjet doma každý den a za ceny, které si dohodne se svým dodavatelem. Pokud má navíc fotovoltaiku nebo spotový tarif, může si nabíjet auto zadarmo z vlastního zdroje, nebo si za to dokonce nechávat zaplatit, když je v síti přebytek elektřiny. Kde ale budou nabíjet elektromobily obyvatelé sídlišť? Jsou na Jižním městě nějaké nabíječky? Jak dlouho trvá nabíjení základního Enyaqu na veřejné nabíječce a na kolik to vyjde? Odpovíme ve videu.

Přejít z výroby spalovacích motorů na elektromobily není jednoduché a své o tom vědí i největší evropské automobilky. Jaká je vůbec Škoda Enyaq jako auto? Povedl se Škodovce její první „plnotučný“ elektromobil? Ve videu tedy zběžně prozkoumáme samotné auto a nakonec odpovíme na základní otázku: stojí za to na sídlišti v roce 2023 používat elektromobil?

 
 
Reklama