Rafinerie v Litvínově a Kralupech nejsou závislé pouze na ruské ropě
Rafinerie Litvínov zpracovává nejenom ruskou ropu typu REB, ale i středněsirné ropy obdobného složení z jiných regionů, například ze Sýrie, Iráku nebo Íránu.
Kralupská rafinerie ruskou ropu nevyužívá vůbec, může zpracovávat pouze takzvanou sladkou, tedy nízkosirnou ropu. Slovensko má problém s logistikou jiné než ruské ropy. ČTK to dnes řekl ředitel Svazu chemického průmyslu a předseda dozorčí rady státního distributora paliv Čepro Ivan Souček.
Středněsirné ropy obdobného složení jako z Ruska lze z jiných regionů do ČR dopravit ropovodem TAL/IKL. Stejným ropovodem se dopravují také nízkosirné ropy pro kralupskou rafinerii. Malé množství tuzemských nízkosirných rop se z moravských nalezišť do Kralup dá podle Součka dopravit rovněž ropovodem Družba, který jinak přivádí ropu z Ruska.
Rafinerie Kralupy může zpracovávat jenom takzvané sladké ropy z technologických důvodů. "Její konfigurace neumožňuje zpracovat sirné ropy z důvodů nutnosti dodržení kvality vyráběných produktů, u nichž se připouští podle technických norem maximální obsah síry. V automobilovém benzínu a motorové naftě je to 0,01 procenta, v topném oleji je to maximálně jedno procento. Rafinerie Kralupy, podobně jako některé další rafinérie, není vybavena dostatečnou odsiřovací kapacitou na rozdíl například od rafinerie Litvínov, kde je instalována klíčová konverzní jednotka takzvaného hydrokraku, která odsíření umožňuje," uvedl Souček.
Evropská komise (EK) navrhuje mimo jiné do konce letošního roku úplně zakázat dovoz ruské ropy do EU. Aby sankce vstoupily v platnost, musí je jednomyslně schválit členské země. Česko je připraveno podpořit zákaz dovozu ruské ropy do EU, pokud bude mít odklad do té doby, než bude navýšena kapacita ropovodů, které mohou do ČR ropu dopravit. Podobný postoj jako ČR má Slovensko. Podle slovenského ministra hospodářství Richarda Sulíka země souhlasí se zákazem dovozu ruské ropy do EU, žádá ale tříleté přechodné období.
Slovensko má podle Součka logistický problém. "Rafinerie Slovnaft je napojena na ropovod Družba, který dnes slouží pro přepravu ruské ropy, a na ropovod Adria, kterým lze přepravit ropu z chorvatského přístavu Omišalj za předpokladu, že podstatnou část instalované kapacity tohoto ropovodu nevyužije maďarská rafinerie Szaszhalombatta, která je na ropovod Adria rovněž napojena. Nejedná se tedy o technologický, nýbrž logistický problém," uvedl Souček.
Přestavovat české rafinerie na jiný typ ropy tak podle Součka není nutné. "Svým studentům uvádím, že náklady na výstavbu nové středně velké rafinérie jsou zhruba jedna miliarda eur (asi 24,6 miliardy Kč). Otázkou je, zda by se taková investice v současné době postupného odklonu od fosilních paliv vůbec někdy vrátila," uvedl Souček.
Podle náměstka ministra průmyslu a obchodu Reného Neděly ale budou nutné investice do litvínovské rafinerie, aby mohla zpracovávat převážně jinou než ruskou ropu. ČR podle něj zároveň jedná o navýšení kapacity ropovodu IKL/TAL, které by podle něho mohlo pokrýt výpadek dodávek ruské ropy z ropovodu Družba.
V loňském roce se do České republiky dovezlo 6,8 milionu tun ropy, meziročně o 10,8 procenta více. Polovina z toho byla dovezená z Ruska. Vyplývá to ze statistiky ministerstva průmyslu a obchodu (MPO). Ropovod Družba v loňském roce do Česka přepravil 48,8 procenta celkového objemu dovezené ropy, ropovod IKL zbytek.