Nejnavštěvovanější odborný portál
pro stavebnictví a technická zařízení budov
TZB studio
zobrazit program

Češi objevují výhody domácího plnění vozidel na CNG

Majitelé vozidel na CNG se nemusejí omezovat pouze sítí veřejných plnicích stanic. K dispozici jsou jim i takzvané domácí plničky. Ty umožňují plnit CNG přímo z pohodlí garáže. Vhodné jsou také pro menší firmy provozující jednotky vozidel na stlačený zemní plyn. V Česku je aktuálně v provozu již zhruba 150 domácích plniček.

  • Vozidla na plyn je možné ,natankovat‘ doma jako elektromobil
  • Domácí plničky CNG jsou vhodné jak pro soukromé uživatele, tak pro menší firmy. Umožňují plnění až šesti vozidel najednou
  • CNG nabízí oproti běžným palivům ekologičtější a ekonomičtější provoz

V České republice se aktuálně zabývá výrobou malých plnicích zařízení pro vozidla na CNG pouze firma MOTOR JIKOV Strojírenská. Do jejího portfolia se nicméně řadí i velké veřejné plnicí stanice nebo plničky pro dopravní podniky. Domácích plniček firma prodala již stovky po celé Evropě, zejména do zemí Beneluxu, do pobaltských republik nebo do Francie. Na tuzemský trh jich dodala zhruba 150.

Domácí stanice lze jednoduše připojit ke standardním rozvodům plynu. Zařízení plyn následně stlačí a v této podobě plní do vozidel. Celý proces automaticky kontroluje, a jakmile je dosaženo požadovaného tlaku v nádrži, plnička se sama vypne. Technologie disponuje i bezpečnostními prvky, jakými jsou metanové čidlo, trhací spojka nebo teplotní kompenzace.

V České republice jezdí aktuálně zhruba 25 300 osobních a užitkových aut na CNG. Zájemci si mohou vybrat ze tří desítek typů vozů s tímto pohonem, který je výrazně ekologičtější oproti vozům na klasický pohon. Při spalování CNG totiž nevznikají karcinogenní částice a provoz těchto aut je rovněž podstatně tišší. K dalším výhodám patří zhruba poloviční provozní náklady, úleva na spotřební a silniční dani a nově také 50% sleva na dálniční známku.

Vozidla na CNG jsou cenově téměř srovnatelná s auty na benzin či naftu. Stále je ve větší míře do svých vozových parků zařazují provozovatelé městské hromadné dopravy, zásilkové a rozvážkové společnosti, autoškoly, státní instituce nebo taxislužby. Například v segmentu užitkových vozidel v současnosti prakticky neexistuje jiné dostupné palivo, které by dosahovalo požadované kombinace vysokého výkonu, uspokojivého dojezdu a ekologického provozu.

Více informací


 
 
Reklama