Nejnavštěvovanější odborný portál pro stavebnictví a technická zařízení budov

Kobalt je kvůli elektrickým autům a Kongu nejdražší od roku 2008

Datum: 10.3.2018 01:00  |  Autor: ČTK

Za poslední dva roky se cena kobaltu zvýšila čtyřnásobně a tento týden stoupla až na 40 dolarů (830 Kč) za libru (0,45 kg). Uvedl to server listu Financial Times.


© Fotolia.com

Cena kobaltu se vyšplhala na nejvyšší hodnotu od roku 2008 kvůli vysoké poptávce po elektrických autech a hrozbě vyšších daní v Kongu. Kobalt se používá při výrobě baterií.

Cena roste, protože automobily od Tesly po Volkswagen se snaží zajistit si dlouhodobé dodávky kobaltu pro dobíjecí baterie. Volkswagen loni vyhlásil tendr na dodávky kobaltu na příštích pět let. Baterie elektrického auta potřebuje zhruba deset kilogramů kobaltu, to je více než tisícinásobek potřeby pro baterii do iPhonu, uvádí poskytovatel finančních služeb BMO Capital Markets.

Více než 60 procent kobaltu pochází z Konga, kde se těží spolu s mědí ve velkých otevřených dolech a ručně drobnými těžaři. Velké firmy však čelí růstu nákladů na těžbu, když prezident Joseph Kabila tento týden uvedl, že podepíše nový zákon o těžbě, který již schválily obě komory parlamentu. To by mohlo zvýšit poplatky, které těžaři platí vládě z prodeje kobaltu, pětinásobně.

Podle jednoho z obchodníků by nový zákon mohl také přimět společnosti v řetězci dodavatelů pro výrobu baterií pro elektrická auta, aby kupovaly levnější kobalt těžený ručně drobnými těžaři. Tato drobná těžba, kterou obvykle dělají děti, se loni zvýšila o 20 procent a na celkové těžbě v Kongu se podílí 13 až 16 procenty, uvádí obchodník s kobaltem Darton Comodities.

Kromě baterií pro elektrická auta, kde umožňuje prodloužit dobu mezi dobíjeními, se kobalt také používá v legovaných slitinách v turbínách, kosmických raketách, raketových motorech a elektrárnách.

 

Sdílet:  ikona Facebook  ikona Twitter  ikona Google+  ikona Linkuj.cz  ikona Vybrali.sme.skTisk 


Související z oboru

Předcházejme vzniku odpadů – startuje první Cirkulární HUB v ČR

25.9.2018 | Ing. Ivana Hekerle-Jenerálová
První Cirkulární HUB v České republice nabízí praktické ukázky udržitelných řešení, workshopy spojené s touto tématikou a zároveň zázemí a podporu pilotním projektům cirkulárního a chytrého města. Prostory nového HUBu se otevřely v Praze v Kampusu Hybernská, v Hybernské ulici 4. Při otevření byl představen plán realizace tzv. Cirkulárního skenu, který zmapuje materiálové toky na území hlavního města Prahy a přinese řešení, která posílí soběstačnost města i odolnost vůči změnám klimatu.

Silný vítr působil problémy v dopravě, hasiči měli stovky výjezdů

24.9. 11:32   Silný vítr, který hlavně v neděli večer a v noci na dnešek zasáhl celou zemi, omezil železniční i silniční dopravu. více >>>

Jaké místo bude mít kogenerace v budoucí energetice?

22.9.2018 | Ing. Milan Šimoník, COGEN Czech
Jaké změny přinese novela zákona 165/2012 výrobcům elektřiny z KVET? Kdy budou malé a virtuální zdroje poskytovat podpůrné služby? Co může přinést propojení kogenerace s baterií? Dozvíte se na Dnech kogenerace 2018.

Vyřazování jaderných reaktorů překonává výstavbu nových

4.9. 13:24   Vyřazování jaderných reaktorů z provozu výrazně překonává výstavbu nových elektráren, protože tempo výstavby reaktorů v Číně zpomalilo a několik rozvojových zemí zrušilo projekty na nové elektrárny. více >>>

Během posledních sto let bylo vybudováno čtvrt milionu kilometrů elektrického vedení

1.9.2018 | Soňa Holingerová, ČEZ, a.s.
V době vzniku Československa měli obyvatelé k dispozici jen 1 500 kilometrů elektrického vedení. O dvacet let později to bylo již 37 000 km vedení, dnes na území České republiky napočítáme 247 604 km. V průměru se tak každý rok postavilo 2461 kilometrů vedení.