Nejnavštěvovanější odborný web
pro stavebnictví a technická zařízení budov
estav.tvnový videoportál

72 % Čechů se setkalo s podomním prodejem energií, nejčastějším trikem je fiktivní kontrola faktury

Podle nejnovějšího průzkumu společnosti E.ON se na 72 % Čechů setkalo s podomním prodejem elektřiny či plynu. Rozhodně ne vždy se musí v případě podomního prodeje jednat o podvodné jednání, obezřetnost je však na místě.

V tomto článku představíme 4 základní triky, které nekalí podomní prodejci při svém jednání využívají, a také poradíme, jak se při setkání s podvodníkem zachovat.

Jak ukázaly případy z loňského roku, podomní prodej dokáže být velmi vynalézavý. Ačkoli by se mohlo zdát, že dealeři obcházející české domácnosti cílí primárně na seniory nebo ženy na mateřské, mezi postiženými bývají i lidé v produktivním věku. „Podomní prodej energií je velmi palčivou záležitostí. Stále se na nás obrací velký počet klientů, kteří podepsali nevýhodnou smlouvu mezi dveřmi. Nejde zdaleka jen o starší osoby, ale i o mladší ročníky,“ potvrdila Jana Poncarová z projektu EnergetickaPoradna.cz.

Skutečnost, že podomní prodej je stále aktuálním tématem, potvrdily výsledky průzkumu agentury Ipsos, který si nechala zpracovat společnost E.ON. „Výzkum byl proveden na vzorku 1 510 respondentů a ukázal, že celkem 72 % lidí se někdy setkalo s podomním prodejem. Toto číslo pouze potvrzuje, o jak rozšířený způsob prodeje se jedná. Je proto zapotřebí dávat si velký pozor na to, s kým člověk jedná a jakou nabídku dostane předloženu. Jenom tak lze včas odhalit nekalé praktiky, jež někteří obchodníci používají,“ uvedl Vladimír Vácha, tiskový mluvčí energetické společnosti E.ON.

1. trik: Kontrola faktury či měřidla

Vůbec nejčastějším zdůvodněním návštěvy podomního prodejce je kontrola faktur, elektroměru, nastavení tarifu, distribuční sazby nebo slevy. Důvod takového jednání je prozaický – jakmile spotřebitel poskytne podomnímu prodejci své poslední vyúčtování elektřiny nebo plynu, ten si začne opisovat údaje potřebné do nové smlouvy. Pak jen stačí nechat formulář podepsat a je zaděláno na změnu dodavatele. Když se zákazník zeptá, co vlastně podepisuje, prodejce často argumentuje tím, že bylo nutné změnit fakturační adresu.

  • Fakta: Žádné kontroly faktur, tarifů nebo sazeb dodavatelé energií neprovádějí. Odečet měřidla je prováděn výhradně pracovníky distribuční společnosti a je dopředu ohlášen.
  • Rada: Faktury nebo stávající smlouvy nedávejte z ruky. Občas si je podomní prodejci rádi odnášejí s sebou a už je nevracejí.

2. trik: Vydávání se za zaměstnance ERÚ

Podomní prodejci se také velmi rádi vydávají za někoho jiného. Často se představují jako zástupci dominantní energetické společnosti, která v místě působí. Neostýchají se vydávat se ani za pracovníka distribuční společnosti, nebo dokonce za představitele Energetického regulačního úřadu (ERÚ). „Problém evidujeme u nejrůznějších dealerů s energiemi, kdy se někteří vydávají za pracovníky ERÚ nebo Státní energetické inspekce. V tomto případě náš úřad podává trestní oznámení, i když je většinou obtížné podvodníka ex post chytit,“ uvedl Jiří Chvojka, tiskový mluvčí ERÚ.

  • Fakta: Zástupci ERÚ nebo Státní energetické inspekce české domácnosti neobcházejí. Pracovníci distribuce provádějí pouze odečty měřidel.
  • Rada: Zaměstnanci provádějící odečet elektroměrů a plynoměrů se vám musejí prokázat služebním průkazem. Jejich totožnost si můžete ověřit telefonickým dotazem u místně příslušné distribuční společnosti.

3. trik: Ukončení činnosti vašeho dodavatele

Šíření strachu a lží. I tak by se dal nazvat další trik, který podomní prodejci velmi rádi používají. Zazvoní na vaše dveře a argumentují tím, že vám končí smlouva. Taková situace ale nastat nemůže. Buď máte sjednanou smlouvu na dobu neurčitou, nebo na dobu určitou s automatickým prodloužením. Dalším podobným trikem je tvrzení, že váš dodavatel ukončil činnost. „To je samozřejmě nesmysl. Na energetickém trhu se stalo pouze jednou, že dodavatel zkrachoval. V takovém případě přebírá zákazníky dodavatele poslední instance, která má povinnost zajistit dodávky elektřiny nebo plynu.“ uvedl Vladimír Vácha.

  • Fakta: Pokud by váš dodavatel zkrachoval, byli byste o tom informováni. Dodávky by převzal váš místně příslušný distributor elektřiny a vy byste měli dostatek času vybrat si nového obchodníka podle svého uvážení.
  • Rada: Věřte pouze oficiální písemné komunikaci ze strany svého dodavatele.

4. trik: LED žárovky „zdarma“

V létě minulého roku vybavily některé společnosti své dealery úspornými žárovkami, které při návštěvách domácností rozdávali jako „dárek zdarma“, a to výměnou za podpis smlouvy na dodávky energie. „Spotřebitelé ale fakticky podepsali nejen změnu dodavatele, ale i kupní smlouvu na žárovky,ačkoli je stály symbolickou korunu. Pokud se rozhodli od smlouvy na dodávky elektřiny nebo plynu odstoupit, museli zároveň odstoupit i od kupní smlouvy na LED osvětlení a také ho nepoškozené vrátit, jinak jim hrozila pokuta 2 000 korun,“ uvedla Jana Poncarová.

  • Fakta: Předávat věcné dary nebo hotovost přímo u podpisu smlouvy není běžnou praktikou většiny dodavatelů.
  • Rada: Vždy se vyptávejte a než něco podepíšete, materiály si pročtěte. Věnujte se i ustanovením napsaným drobným písmem. Právě v nich se skrývají největší rizika.

Pokud jste podepsali a nevíte, co dál

Pokud k podpisu smlouvy dojde, není ještě nic ztraceno. „Jako spotřebitel nebo podnikající fyzická osoba můžete od smlouvy uzavřené mimo prostory obvyklé k podnikání písemně odstoupit bez uvedení důvodu a bez jakékoliv sankce ve lhůtě do 5 dnů před zahájením dodávky elektřiny nebo plynu. Lhůta k uplatnění práva na odstoupení je zachována, pokud bylo odstoupení od smlouvy písemně odesláno před uplynutím této lhůty,“ objasnil Jiří Chvojka z ERÚ.


E.ON Česká republika, s.r.o.
logo E.ON Česká republika, s.r.o.

Skupina E.ON je tradičním partnerem české energetiky. Na českém trhu působíme od roku 1998. Dodáváme elektřinu 1,2 milionu zákazníků a zemním plynem zásobujeme více než 220.000 zákazníků, a to převážně v jižních Čechách a na jižní Moravě.

 
 
Reklama