ERÚ kvůli stížnostem na obchodníky zvažuje zavést maximální ceny
Energetický regulační úřad (ERÚ) je kvůli stížnostem spotřebitelů na obchodníky s energiemi připraven zavést pro domácnosti maximální cenu energie. Za první čtvrtletí zaznamenal na 3000 stížností.
Dodavatele vyzval proto k nápravě, jinak jim hrozí sankce. Informovala o tom mluvčí ERÚ Jarmila Lehnerová. Největší počet stížností souvisí s metodami firem při uzavírání smluv, s neakceptováním odstoupení od smlouvy či s nedodržováním lhůt pro vystavení vyúčtování. "Pokud nenastane náprava na trhu s energiemi, je ERÚ připraven zavést regulaci ceny pro domácnosti formou maximálních cen," uvedl regulátor.
Nejvíce podnětů a stížností zaznamenal ERÚ od zákazníků společností České Energetické Centrum, České Energetické Centrum Jih, Centropol Energy a Bohemia Energy. Další neuspokojivé jednání ve vztahu k zákazníkům úřad registroval u RWE Energie, ČEZ Prodej, E.ON Energie, X Energie a Bicorn.
Předsedkyně ERÚ Alena Vitásková si 27 dotčených obchodníků pozvala tento týden k jednání. Firmy se stížnostmi seznámila a vyzvala je k bezodkladné nápravě. ERÚ je připraven za přestupky firem udělovat také finanční sankce a odebírat licence. "Poskytování neúplných a lživých informací zákazníkům a klamavé a agresivní obchodní praktiky se obzvláště vyskytují v jednání podomních prodejců - dealerů, kteří se soustřeďují hlavně na seniory a nemocné spoluobčany," uvedl úřad. Bohemia Energy (BE) se proti tvrzení ERÚ ohradila s tím, že část stížností zákazníků nebyla oprávněná a ostatní problémy vyřešila firma s klienty dohodou.
"Podle informace ERÚ připadá na BE 15 procent ze zmiňovaných 3000 stížností za tři měsíce. To je v přepočtu 150 stížností měsíčně," uvedla Bohemia Energy. "Vzhledem k tomu, že se k tématu nekonala žádná diskuse, nerozumíme tomu, jak by mohla regulace cen elektřiny pro domácnosti vyřešit počet stížností zákazníků," dodala. "Vítáme snahu ERÚ s cílem kultivace situace na energetickém trhu. Nejsme si však jisti, zda regulace stanovení maximálních cen je ten pravý prostředek, který bude znamenat úspěch," reagoval mluvčí RWE Martin Chalupský.
E.ON vyjádřil ochotu pracovat na napravení situace. "Všechny tyto záležitosti jsme připraveni konstruktivně řešit a přispět i vlastními návrhy k jejich řešení," uvedl mluvčí Vladimír Vácha. ČEZ uvedl, že rozumí snaze ERÚ, aby zákazníci nebyli vystaveni opakujícím se nekalým formám prodeje.
Úřad chce také s firmami spolupracovat na přípravě takzvaného kodexu obchodníka s energiemi. "Ochrana zákazníků nejsou pro nás pouze paragrafy v příslušných zákonech. Po ukončených kontrolách jsme u některých obchodníků zahájili správní řízení a další opatření, která pomohou zlepšit neutěšenou situaci na liberalizovaném trhu s energiemi," dodala Vitásková.